En vinterrejse: Ting man ikke skal gøre på rejse

Af Marina Aagaard, MFT Sent i seng og tidligt op. En suboptimal kombination, hvis man vil have den bedste rejseoplevelse. Beklageligvis, på grund af et par uafsluttede opgaver på falderebet inden turen - og manglende pakkede kufferter - er det kørt helt af sporet denne gang.

En vinterrejse

Søndag aften: 08.00 - 23.00 Arbejde. Kun afbrudt af 3 x spisning, 1 x hundeluftning (mand tog 2. tur) og 1 x fitness træning med indoor rowing og blandet frivægtstræning. 23.00 - 00.00 Rydde op i bil. Pakke kufferter. Lidt hovsa-agtigt. Har pakkelister, men de blev ikke brugt. Mandag morgen: 05:00 - 06:30 Pakke det sidste. T-Rex får en gåtur. Vi får kaffe og sidste før-tur-mails bliver sendt. En kuffert, en sportstaske, en pc-taske og en rygsæk med kameraudstyr bliver pakket i bilen. Desuden: To kørekopper med henholdsvis sort kaffe og cafe latte (Henrik). Har vi det hele? Det håber jeg. 06:30 - 08:00 Cirka - Køre i bil fra Ugelbølle i Midtjylland nordpå til Aalborg Lufthavn. T-Rex bliver hjemme og passer huset indtil videre (familie kommer og passer hus). En vinterrejse Marina Aagaard blog travel rejse tipsVejret er o.k. Det er stadig natsort, men med klart sigte og en smule støvregn, vejen er stadig fast. Trafikken er moderat på dette tidspunkt og heldigvis er køen før Aalborg ikke slem og der er slet ingen i Limfjordstunnelen, der ellers er et mareridt om morgen, når man kommer nordfra.

08:30 - Check-in

Skøn morgenstemning. Vi er i god tid og der er ikke særlig mange i lufthavnen.

10:25 - 11:55 Flyve fra AAL til AMS

Turen foregår i en frisk lille Cityhopper, vi mærker stort set ikke take-off eller landing.

12:00 - 12.25 Amsterdam Schiphol lufthavn

En skøn moderne lufthavn med alle mulige faciliteter og spisemuligheder. Dem når vi desværre ikke i dag. Vi har en 'short connection', så vi når kun lige at stå ud af Cityhopperen, før indtjekningen går i gang i den anden ende af lufthavnen, som vi forcerer i rask gang, let løb: Vi nåede det! I sidste sekund. Vi stiller os i enden af boarding køen og når med denne gang. Så bevæger vi os igen i kø. I gåsegang ned igennem kabinen, for stewardessen sagde jo desværre: Straight out and turn right - i stedet for turn left, hvilket ville have bragt os ind i business class afdelingen med masser af plads og sæder, der kan foldes ud til sengelignende lejer. I stedet bevæger vi os ned mod den bageste halvdel af flyet. Med vilje har jeg ikke opgraderet, for jeg ved at på dette fly er der rigelig benplads i Economy-afdelingen, så det går jo nok. Desuden, så jeg på fly-plads-oversigten på nettet, at pladsen ved siden af os var fri, så man kan jo håbe (men nej, sædet var besat, da vi nåede frem til 25. række).

12:55 - Take-off

I en Boeing 777 med et strålende Infotainment system, som jeg straks sætter på min ynglingskanal: My flight. Moving maps. Der er glimrende grafik med overblik over ruten: Set fra rummet, set fra mit sæde og fra pilotens plads. I love it. My flight. Moving maps. kører hele flyrejsen igennem. Jeg er ikke oplagt til film eller spil denne gang. Til gengæld havde jeg håbet på et par snapshots ud af vinduet, men skyerne driller. Vi er armeret med fotoudstyr, for der er jo ikke noget bedre end at tage 200 billeder ud over den samme flyvinge med skiftende landskaber 10.000 meter nede. wCAL_D40R0420Vi kommer begge pludselig i tanke om, at vi på hver eneste flyvning i nok 10 år har siddet ved vingen. Både en fordel og en ulempe. Der er mulighed for vingebilleder, men ret dårlige muligheder for landskabsbilleder. Eftersom dette er en dagsflyvning havde jeg håbet på, at vi fik nogle billeder over Island og Grønland, men beklageligvis var der både skydække og dis, så indlandsisen gik glip af en fotosession. Her et ud af få billeder taget over Grønland. wCAL_D40R0428

13:30 (lokal tid, 22.00 dansk tid) - vi lander

Vi er nået destinationen efter en flyvetur på 8 timer og 33 minutter. Tiden 'fløj' afsted. Så hurtigt og gnidningsløst gennem paskontrol og told. Næste stop Baggage claim. Det er altid spændende. Heldigvis ingen problem, der kommer den, baggagen, og i hel tilstand.

14:47 - bustur

tager vi lige udenfor terminalen bus nummer 300 ind til centrum. Det er lidt et mas med kufferten og sportstasken i bussen, men en taxi ville have kostet fire gange så meget. Havde vi været bedre forberedt, er der også et udvalg af forskellige små, hurtige shuttle busser. Men det blev bussen. Efter 30-40 minutters kørsel, 15 stop, lander vi midt imellem skyskraberne i et kaotisk centrum med masser af trafik og mennesker, men vi er ikke ved målet. En venlig lokal oplyser, at vi bør tage bus nr. 3 til 12 Ave SW, hvis ikke vi vil gå 2 km med vores kufferter. Heldigvis kommer bussen ret hurtigt og efter en 5 minutters køretur er vi tættere på vores hotel. wCAL_D40R0481Stadig flest højhuse, men også små, ældre bygninger rundt omkring. Endnu en overstrømmende venlig og meget hjælpsom lokal viser vej til vores lille hotel, som gemmer sig tre blokke nede ad gaden. Det lyder ikke som om det er ret langt væk. Men tre blokke her i byen er store, så vi synes vi har gået rigeligt med 29-33 kg i hænderne, da vi endelig ser hotelskiltet. Et meget lille hotel med en lang, smal korridor med gullige og brune 60'er farver på gulve og vægge ... Ja, hotellet hedder noget med Suites og vores værelse er da også en suite med to kæmpesenge, stort arbejdsbord, køkken og badeværelse, så når man lige er kommet sig over chokket over stilen, er det rent og meget funktionelt og potentielt kunne man godt blive hængende her. Vi vælger nu, at gå en tur ud i byen, før vi går til ro ...

Dagens rejsetips

# 1 Sov ikke for lidt

Det er aldrig smart og slet ikke før en lang rejse. Først i seng omkring midnat før rejsedagen, før det var gået en hektisk arbejdsdag, og så ? fra 2300-0000 hours ? pakning af kufferter til en 15 dages tur.

# 2 Spis ikke usundt

Det er aldrig smart og slet ikke før en lang rejse. Min yoghurt med müsli og banan stod klar, men jeg nåede den ikke. Rugbrødet var udsolgt i lufthavnen, så det endte med en bolle med ost og vand. Hmmmm.

# 3 Book ikke en alt for "short connection"

Det er en god ting at være optimist, men hvis man vil være sikker på at nå sit næste fly, connecting flight, skal man sørge for at der er lidt transit tid i overskud, for at være på den sikre side. Man bliver realist, når man en gang oplevet flyet lette uden at man selv når med p.g.a. 1 times kø ved security check.

# 4 Sov ikke i lufthavnen

Sov er her i overført betydning. Da vi i dag nærmede os paskontrollen i rask trav spottede jeg, det magiske skilt med 'short connections'. Har man meget kort tid før afgang, må man gå igennem her - i stedet for at tage den almindelige kø - og normalt bevæger denne fast lane sig hurtigt. Jeg plejer at tage bestik af situationen, men i dag var jeg åbenbart ikke helt vågen (med for lidt søvn fungerer hjernen på stærkt nedsat kraft), så jeg stormede foran Henrik ind i 'kom-først-i-køen-banen'. Men: Ikke i dag. Der var en meget lang 'short connections' kø, hvilket jeg opdagede for sent. Vi ventede og ventede og samtidig kunne vi se, hvordan den almindelige paskontrol kø bevægede sig med lynets hast, fordi der var opstillet selv-betjenings-pas-kontrol-automater - og dem kunne rejsende helt åbenlyst nemt finde ud af at betjene. Den kø bevægede sig 4-5 gange hurtigere end vores og jeg begyndte at blive lidt anspændt.

# 5 Vær ikke for nærig

Måske på grund af meget favorable priser: Flyet er fuldt, der er ingen frie pladser; da vi finder vores, sidder der allerede en på den yderste plads ved midtergangen. Så ved man, at man kommer til at genere vedkommende nogle gange, for at bevæge sig ind og ud, for at holde benene og kroppen i gang. Så ærgrer jeg mig lidt over at jeg var for nærig til at betale de cirka 450 kroner for de bageste sæder, hvor der er to pladser ved siden af hinanden og lige ved "baren"; et lille pantry, hvor der er ekstra drikkevarer, vand, sodavand og juice, under hele flyveturen. Well, well ...