Komplet træning: Træn efter DIF, FIG eller Z-Health model

Staycation i Danmark: Strandhotellet Blokhus

Af Marina Aagaard, MFT

Staycation. Ferie hjemme i Danmark.
Det er ikke dårligt og kan dyrkes året rundt:
En weekendtur smager også lidt af ferie.

Vi smuttede på en (weekend)tur for nylig.

Strandhotellet Blokhus

Strandhotellet Blokhus Danmark Marina Aagaard travel rejse fotoHenrik og jeg ville slappe af og inhalere ekstra frisk luft et par dage. Så vi søgte på hoteller ved vestkysten. Nogle hoteller er lukkede p.g.a. corona. Andre er åbne, men med restriktioner: Alle restauranter er lukkede. Der er pandemi og nedlukning, så det er vilkårene, men det stækker ferieoplevelsen en anelse.

Vores søgekriterier er: Fornuftig pris, parkering, wifi og fitness – eventuelt spa. De to sidste er forståeligt nok ikke aktuelle under en pandemi lockdown.

Vi ser et godt tilbud omkring 1500 DKK for en overnatning for to med luksusplatte på Strandhotellet Blokhus. Det er en fornuftig pris særligt taget i betragtning af, at der er gratis p-pladser; en facilitet, der koster 200-400 DKK per døgn i hovedstaden. Hotellet byder også på en wellness og fitness afdeling, som desværre ikke er åbne endnu.
I øvrigt tænkte jeg ikke over det under besøget, men jeg læste senere, at hotellet ikke et familiehotel; fokus er på afslapning for voksne. Børn er velkomne, men der er ingen børnefaciliteter eller -aktiviteter.

Hotellet er et strandhotel, hvilket lyder lidt henad ‘historisk’. Men dette er nyopført i 2017 og udstråler gedigent byggeri med flot træværk og håndværk i “romantisk badehotel” stil. Beliggenheden er fin, godt nok ikke med direkte adgang til stranden, men kun få hundrede meter derfra. Ifølge hjemmesiden beliggende i “et af Danmarks dejligste og bedste sommerhusområder” og det passer vist meget godt. Sandt er det, at strandene – kilometer efter kilometer – er endnu større og flottere end fotos kan vise.

Faktisk blev jeg så inspireret af naturen her, international klasse, at jeg skrev en lille Danmarksferie bog …

Om fredagen kører vi af sted til hotellet, ca. 90 minutter fra Aarhus, omkring 30 minutter fra Aalborg.

Check-in

Da vi ankommer sidst på dagen, er det blevet mørkt og da vi ankommer ser det rigtig idyllisk ud med lys gennem de sprossede vinduer.

Strandhotellet Blokhus Marina Aagaard travel rejse fotoIndenfor bliver vi godt modtaget i receptionen og anvist parkeringsmulighed – og elevator, men med kun stuen og to etager er trappen til at overkomme.

Check-in processen varer kun et par minutter og vi bliver forsynet med en nøgle – gammeldags, autentisk hotelstemning.

Check-out gik endnu hurtigere og problemløst. Dejligt.

Indretning

Indretningen er – som man forstår fra en række tv-programmer – med respekt for klassisk dansk badehotel tradition – med trægulve, træpaneler og lyse rum. Interiøret er en blanding af nye og gamle møbler, virkningen er ‘moderne hygge’.

Lobbyen er både reception, bar og lounge. På grund af corona aktuelt lukket for indtag af mad og drikke, men det bliver forhåbentlig snart muligt. I lobbyen er der åben pejs, hvilket er rigtig hyggeligt, når man kommer tilbage efter en lang – måske våd – gåtur ved Vesterhavet.

Udenfor har man adgang til gårdhave i sommersæsonen.
En sød detalje: Hundehuse i strandhotelstil, til små hunde forstås.

Værelset

Vores værelse er på 2. etage. Vi tager elevatoren op med kuffert og kameratasker,  men bruger ellers træ-trappen i fint badehotel-design. Gangene er ret brede med flotte trægulve og enkelte nicher med stole eller borde.

Ved trappeafsatsen på 1. etage er der opstillet et bord med service og servietter, men også et bakkestativ til brugt service står fremme. Nødvendigt i en selvbetjeningstid, men det forstyrrer strandhotel-looket en anelse.

Værelset er hyggeligt med skrå loft og udsigt til byen. Seng med en dejlig madras til sød søvn, skab og hylder, afsætningsplads og hyggekrog med to stole og bord. Desuden middelstor fladskærm, tv med flere kanaler.

Plus et lækkert badeværelse med badekar. I moderne ‘gammel’ stil – og med vindue ind til opholdsværelset. Strålende.

Udsigt

Fra værelset er der ikke udsigt til havet, men til byen og klitten, som skærmer for stranden.

Et større ferieresort er lige i synsfeltet. Det er ikke kønt, men næsten uundgåeligt i badebyer.

Heldigvis er der små 300 meter hen til en af landets videste strande, hvor vi kan nyde uovertrufne solnedgange. Et kæmpe plus.

Restaurant

Hotellets restaurant – med fokus på lokale råvarer og dansk-fransk mad – er Restaurant Blå, måske på grund af de blå borde.

Restauranten er corona lukket for spisning, men man kan hente morgenmad der. Man beder om det foretrukne fx æg som ønsket og bærer selv bakke med mad og kaffe til værelset. Hvis ønsket, kan man nok få bakken båret op.

Morgenmaden er af høj klasse med lækkert brød og delikate små anretninger. Lige min smag.

Til aften var der denne weekend et pakketilbud med kokkens luksusplatte. Det lød rigtig godt, så det fik vi.

Blinis, der er en favorit, samt et lille udvalg af små fiske- og kødanretninger (pølsen var nu ikke mig) samt ost og kage. Lige tilpas til en dejlig let mæthed.

Det var dog nøjagtigt samme platte to dage i træk. Intet problem for mig, men som Henrik bemærkede, kunne der måske godt have været lidt variation til de gæster, der tog to overnatninger. Dette samt “fri minibar” (i weekendtilbuddet) var de eneste svage punkter i en ellers super hoteloplevelse.

Den annoncerede fri minibar var vand, dansk vand, sodavand, øl samt en lille flaske hvidvin. Så vidt vides var der gratis refill. Min anke går alene på brugen af ordet “minibar”: Jeg så i øjnene, at jeg for første gang i mit liv – fordi dette var ferie – skulle slubre små Bailey’er, cognac og gin i mig! Men der var ingen spiritus i køleskabet; det var selvfølgelig sundt, men ikke særlig mini-bar-agtigt.

Rødvinen er tilkøbt og opholder sig om natten sammen resten af flaskerne i den fri mini-bar.

En hyggelig, anbefalet hoteloplevelse i et moderne, hyggeligt hotel med unik strand i gå-afstand. Corona nedlukningen umuliggjorde restaurantbesøg, men dejligt at overnatte og spise (platte) på hotel.