Julekalender låge 17: Sund og glad på 2½ minut

Jul på slottet: Lidt kongelig har man da lov at være

Af Marina Aagaard, MFT. Fotos: Henrik Elstrup og Marina Aagaard

Royalist eller ej? Uanset ens overbevisning, gælder det ifølge et dansk ugeblad åbenbart, at “Lidt kongelig har man da lov at være”.

Kongelig: Ifølge Den Store Danske ordbog: 1. Som vedrører, tilhører eller har tilknytning til (et medlem af) et kongehus. 2. Særlig god eller fin; storartet; fortræffelig.

For nylig fik jeg til min overraskelse lov til at føle mig storartet tilpas i kongelige omgivelser; sidste lørdag overnattede jeg på et slot, et både flot og hyggeligt et, udenfor Hameln i Niedersachsen:

Schlosshotel Münchhausen

Schlosshotel Münchhausen Marina Aagaard blog travel

Vi, min bedre halvdel og jeg, kom om aftenen, hvor alt var mørkt, så da så vi ikke parken, der ellers er kendt for sine eksotiske træer. Blandt andre kom den russiske zar Peter i 1716 på besøg for at se parken og Orangeriet, da han havde hørt, at der var ananas; dengang et særsyn i Europa.
…
Klokken er omkring 22, da vi har tjekket ind og stillet baggagen. Det er egentlig sengetid, men inden da sætter vi os ind i opholdsstuen ved pejsen – pejsehygge er uovertruffen – og får en vi-er-jo-på-rejse-drink; et glas hvidvin og et glas cognac.
Ved 23-tiden går vi til ro efter en dag fuld af indtryk fra historiske Hameln og de første glimt af hotellet.
…
Det er altid spændende at ankomme til et hotelværelse. Er der chokolader på sengen eller ej?!

Her var ingen chokolader på sengen. Til gengæld et dejligt stykke kiwi og flere fine chokolader (der var flere end disse, men min medrejsende/fotograf havde forsynet sig, inden jeg tog billedet …).

Et stort værelse i romantisk stil; mørkt træ, tykke tæpper, tunge gardiner og gyldne detaljer, og en stor seng redt op med nyvasket sengetøj og masser af puder; langt flere end nødvendigt, men et skønt syn. Og litteratur i læselampens lysskær: Hotellets egen ‘avis’: Münchhausen Kurier.

Et lækkert badeværelse gør en forskel. Jeg har boet på flere hoteller med bad på gangen eller i et kosteskab. Her er der heldigvis andre boller – eller sæber – på suppen.
Slottets egne vandkrus, naturligvis med ananas på, og Hermès produkter. Sådan.

Surprise: Da vi vågner om morgenen og skulle i parken, er alt hvidt efter snevejr om natten.
Meget idyllisk og juleagtigt, men en botanik-tur er ikke oplagt; det må vente til sommer.

Efter en skøn nattesøvn vågner vi tidligt og går til morgenmadsrestauranten klokken 7. Der er ingen andre? Men en tililende ansat forsikrer, at restauranten er åben. På tyske hoteller oplever jeg for det meste, at gæsterne er tidligere ved morgenmadsbordet end i mange andre lande. Og selv kan jeg også lide at sidde i ro og fred helt tidligt om morgenen – og nyde udsigten og den gryende dag.

Morgenmad sætter jeg meget stor pris på og også variation – fra havregrød, yoghurt og müsli – og indtager den gerne i hyggelige omgivelser. Morgenmadsrestauranten er en perfekt ramme: Små borde med lys og grønt og vinduer med sprossede ruder med udsigt til slotspladsen og landskabet.

En fristende buffet. Stor, men ikke for stor og fyldt med lutter, lækre sager (bortset fra de der kager). Ved endevæggen en juice presse, så man selv, når man har lyst til det, presser sin appelsinjuice af friske appelsiner.

Mine tænder løber i vand. Det er svært at vælge. Øjnene siger ja, ja, ja, men maven siger nej eller måske “så en enkelt mere da …”

Efter morgenmaden ser vi mere af slottet, der er over 440 gammelt. Opførelsen Schloss Schwöbber, som det hed, blev påbegyndt omkring 1570 af Hilmar von Münchhausen, en tysk adelsmand og soldat.

De trapper, jeg plejer at anvende, er af rå beton, grå stål eller bart træ. Sanseoplevelsen er markant anderledes, når man går på tykke tæpper; det er luksus for fødder og ben.

I 1800-tallet var slottet et populært kulturelt centrum i området. Senere gik det dog i forfald, indtil en tysk modemagnat Friedrich Popken i 2002 købte ruinen, slottet, og restaurerede og indrettede det til  5-stjernet hotel, der åbnede i 2004 som Schlosshotel Münchhausen.

Åbenbart har Friedrich som barn kigget ind over hækken og ønsket sig, at bo der. Endnu et eksempel på, at det kan betale sig at drømme og drømme stort; af og til går drømmen i opfyldelse.

Popkens hustru stod for indretningen, der er udført med nænsom hånd. Det meste er holdt i gammel stil, bortset fra den nye bar og pool og spa området. Hotellet er fuldt af antikke kunstgenstande og designdetaljer. Der er nok at se på.

Efter en tur i haven og rundt på slottet, er vi spa-afdelingen (der er naturligvis badekåber klar på værelset), hvor der er sauna, dampbad, afslapningsafdeling og en elegant og indbydende 18 meter lang pool, hvor man kan tage mere end to svømmetag.

I kælderen er der en særlig restaurant til lukkede selskaber. I halvmørket under de gamle murstenshvælvinger fornemmer man historiens vingesus.

Intet slot er komplet uden et kapel. Her bliver mange par viet i løbet af hele året. Der er naturligvis også en bryllupssuite med terrasse, stue og påklædningsrum med gine til kjolen.

Det første jeg så, da jeg trådte ind i vindfanget om aftenen var montren med souvenirs. Jeg studsede da straks over smykket med en ananas, “det er anderledes”, indtil jeg opdagede alle de andre ananas.

Hotellets logo og detaljer på hotellet hylder ananasen.
…

Over middag sætter vi os ind i opholdsstuen, der er rigt dekoreret med væg- og loftsmalerier. Selvom der er højt til loftet, er der hyggeligt i stuen på grund af de mørke farver, lysene og pejsen.

En kop eftermiddagskaffe kan vi lige nå inden vi (desværre) skal hjem igen. Man kunne ellers godt have lyst til at blive boende i længere tid; ud over at hotellet rummer to restauranter, hvoraf den ene har en Michelin-stjerne, så er der en meget afdæmpet og afslappende stemning og alle gæster, små som store – der er flere familier (med musestille børn) på besøg – får en udsøgt hurtig og virkeligt venlig betjening.

Denne gang var jeg inviteret på tur, så jeg måtte tjekke værelsesprisen på nettet (der er 68 værelser og suiter): Fra 1675 kroner (225 EUR) for 2 personer på 1 dobbeltværelse og  adgang til swimmingpool og spa.
Der udover morgenmad; 225 kroner.
Der er også lækre slotshoteller i Danmark; jeg gik ind på en tilfældig side for at sammenligne priser:
1625,00 (søndag-torsdag) og 1925,00 (fredag-lørdag). Per person.
…
På Schlosshotel Münchhausen er parkering, WIFI og Mercedes cykler i øvrigt gratis, hvilket er værd at medregne. Især da gratis wifi ikke er standard alle steder og parkering koster ofte en del ekstra.

Kæledyr er ofte velkomne på tyske hoteller, dog ikke her på slottet af hensyn til gæster med allergi,
så Rex må blive hjemme, men det er også o.k. ind imellem.

Inviteret til julemarked og overraskende overnatning (på slot) af Hameln og Tysk Turist Information.