Lær noget nyt: Tager det 20 eller 10.000 timer?

Af Marina Aagaard, MFT Motivation handler i mange tilfælde om lysten til lære noget. Et interessant spørgsmål for alle, der vil lære en ny færdighed uanset om det gælder træning, musik, sprog eller andet, er derfor: Hvor lang tid tager det at lære noget nyt? 10.000 timer Student Reading a Textbook clipart Forfatter Josh Kaufmann, USA, undersøgte det ved at læse masser af bøger og hjemmesider og kom frem til det kendte tal:

10.000 timer

Svarer til fuldtidsjob i 5 år! Josh tænkte "Åh nej, jeg har ikke 10.000 timer, jeg kan aldrig nå at lære noget". Hvor kom de 10.000 timer fra? Fra en undersøgelse af ekspert præstationer foretaget af psykolog Anders Ericsson. Det handlede om: Jo mere du træner, jo bedre bliver du. Ericssons forsøg handlede reelt ikke bare om at træne, men om at træne målrettet, deliberate practice. De dygtigste starter med lige så mange fejl som de mindre dygtige, men formår at identificere fejl og går straks målrettet i gang med at rette fejlene. Men som Kaufmann fandt ud af [næsten som historien om en lille fjer, der blev til fem høns], så startede 'historien' med noget, men blev til noget andet i daglig tale om læring:
  • Det tager 10.000 timer at nå toppen i et ultrakonkurrencepræget område. Blev til:
  • Det tager 10.000 timer at blive en ekspert i et eller andet. Blev til:
  • Det tager 10.000 timer at blive god til noget. Blev til:
  • Det tager 10.000 timer at lære noget.
Og det er jo ikke sandt ...

20 timer er nok (i starten)

Det viser sig, at man kan blive god til noget med selv en lille smule øvelse. Man bliver rimeligt god rimeligt hurtigt.
Det tager 20 timer at gå fra ingenting til at lære noget ret godt. 45 minutter per dag i cirka en måned. Josh Kaufman
Fire simple trin til hurtigt at opnå en færdighed (Josh Kaufman):
  1. Nedbryd færdigheden. Hvad vil du kunne? Opdel færdigheden i små bidder. Find den vigtige bid. Træn den først.
  2. Lær nok til at kunne lære og rette dig selv.
  3. Fjern barrierer: TV, internet og lignende.
  4. Beslut dig for at øve mindst 20 timer. Ikke at kunne noget er en stor barriere og følelsen af at være inkompetent, kan få én væk fra målet. a) skaf redskabet, så du kan gå i gang med at øve. b) skaf manualen eller viden, så du får hjælp ? men analyser og skaf overblik over musik; fx opdager man at i megen musik går samme fire-fem akkorder igen.
Den primære barriere for at lære noget nyt er ikke intellektuel, men emotionel. Vi er bange for at dumme os og blive til grin. Brug 20 timer på at lære (nyt sprog, male, lave mad). Det er imponerende, hvad man kan lære. Josh Kaufman

Læs/se mere:

The First 20 Hours - how to learn anything - Josh Kaufman video 10.000 timmar slår medfödd begavning  http://ideas.time.com/2012/01/25/the-myth-of-practice-makes-perfect/ Ericsson KA, Prietula MJ, Cokely ET (2007). The Making of an expert. Hrv Bus Rev.  Ericsson KA (2008). Deliberate practice and cquisition of expert performance: a general overview. Acad Emerg Med. Ericsson KA, Nandagopal K, Roring RW (2009). Toward a science of exceptional achievement: attaining superior performance through deliberate practice. Ann N Y Acad Sci. Burkus D: What Malcolm Gladwell Got Wrong from the Author of the 10000 hours study Expert_Performance_Ericsson_tileshop En illustration af den kvalitative forskel mellem forbedring hos eksperter og de, der engagerer sig på fritidsbasis. Målet for lejlighedsvise spillere (pc) er hurtigt at nå et tilfredsstillende niveau, stabilt og 'autonomt', på hvilket tidspunkt, positiv feedback er mere normalt end negativ feedback. I modsætning hertil, modvirker eksperter automatisering ved at udvikle tiltagende komplekse mentale repræsentationer for at opnå højere niveauer af kontrol over deres præstation. De forbliver derfor i de 'kognitive' and 'associative' faser. Nogle eksperter vil på et tidspunkt i deres karriere stoppe med at engagere sig i deliberate practice og for tidligt automatisere deres præstationer. (Graf ud fra "The scientific study of expert levels of performance: General implications for optimal learning and creativity" af K. A. Ericsson in High Ability Studies, 9, p. 90. Copyright 1998 European Council for High Ability). Towne TJ, Ericsson KA, Summer (2014): 'Uncovering mechanisms in video game research: suggestions from the expert-performance approach', AM. Front Psychol.