11 Workout: Multi-muskel all-round træning

Ugen der gik 6 2022: Arbejds- og skiferie i Trysil

Ugen der gik 6 2022 fra d. 7.2. til d. 13.2.2022. Endnu en særlig uge. En ekstra skiferie, nu i Norge sammen med familien. Undervejs ser vi vinter-OL tv fra Beijing. Sidst på ugen hjem igen.

Ugen der gik 6 2022

Ugen starter i en skilejlighed i Trysil, Norge. Vi er fem i to sammenhængende lejligheder; søster og jeg, niece, nevø og kæreste.

Mandag

Op ved 6-tiden.

Vi spiser tre forskellige slags boller som søster har bagt. Der er Nutella og pålægschokolade til. Der er lsøndagsmorgenmad hele ugen.

Første skidag. I går tjekkede vi ind og pakkede ski og udstyr ud i stedets skibokse.

Der er et uvant scenarie: Der er næsten skyfri himmel og høj sol. Ikke sædvane, når man er på ski i Norge. Det blæser lidt, men ikke urimeligt meget, og temperaturen ligger på minus 2-4 ved ‘skitorvet’ og omkring minus 19 oppe på toppen og bagsiden af Trysil Fjellet.

Det starter altid ved børnebakken med en tur op med tallerkenliften. Derfra ned til skitorvet og videre op med stolelift.

Vi står på ski – ski out-ski in – på de grønne og blå bakker. Formiddag, så ind til frokost, og eftermiddag.

Så spiser vi tidlig aftensmad, lasagne, og tre tager på aften-lysløjpe-ski, mens søster og jeg bliver tilbage.

Om aftenen ser vi tv – OL-nyt og dernæst blandet underholdning, en film “Love, og et eller andet”.

Tirsdag

Op ved 6-tiden. Igen en fænomenal golden hour set fra skilejligheden.

Vi spiser igen tre forskellige slags boller som søster har bagt. Nu med mere pålæg. Ost og kalkunpålæg. Jeg supplerer med appelsin og banan.

Anden skidag. Nu igen: Helt uvant. Der er næsten skyfri himmel og sol. Men koldt med en smule vind. Temperaturen er minus 2-4 nede og minus 15-20 (?) på toppen af fjeldet – eller er det bare wind chill factor?

Vi tager lifterne helt op på toppen af Trysil Fjellet og skal ned ad en blå, bortset fra at den er lukket, så det bliver rød i bidende kulde. Ikke alle i truppen er lige tilfredse.

Dernæst kører vi lange ture på de smukkeste blå og grønne løjper.

Ved frokosttid bliver jeg alene i lejligheden – søster har hjulpet med at ommøblere en smule – de fire tager på ski, mens jeg rigger pc, kamera og mikrofon til. Det er tid til ugens firmatræning – og heldigvis virker google meet samt lys og lyd som det skal og det bliver en god træning.

Så ud og løbe på ski ved 15-tiden. Vi når lige et par ture. Ved 15:30-tiden lukker lifterne, så vi tager tilbage til lejligheden, hvor jeg forbereder foredrag.

Så spiser vi tidlig igen tidlig aftensmad, spicy chicken gryderet og ris. Derefter hjælper nevøen, der er IT-ekspert, mig med Teams tjek og indstilling af lys og lyd; efter min mening ikke verdens bedste møde-medie.
Dernæst ser vi filmen “Black Swan”, en smuk, lettere erotisk og sørgelig film.

Onsdag

Op ved 6-tiden. Jeg forbereder foredrag.

Så spiser vi morgenmad sammen. Igen lækre boller med blandet pålæg. Jeg supplerer med appelsin og banan.

De fire andre tager ud på ski, mens jeg forbereder mig og går til hotellets mødeafdelingen, hvor jeg stiller op og gør klar.

Fra 12-13 holder jeg online foredrag og til min store glæde fungerer internet og teknik som det skal – og foredraget passer perfekt tidsmæssigt med plads til spørgsmål.

Bagefter spiser vi frokost. Derefter står vi kortvarigt sammen på ski. Igen høj sol og blå himmel og temperaturer om minus 2-4 op til 2 grader.

Vi spiser tidlig aftensmad, bøf Stroganoff med ris, et dejligt måltid.

Dernæst tager vi ud og står på ski, lysløjpe ski, på en dejlig rød bakke og en lille grøn, hvor vi øver “tricks” …

Tidligt hjem – jeg træner åndedrætsøvelser.

Dernæst ser vi film “Kvinden i toget”, en meget speciel film.

Så i seng ved 23-tiden.

Torsdag

Op kl. 6:30.

Skriver og læser lidt. Tjekker mails.

Morgen. Igen lækre boller. Nu med æg til.

Vi kører en lang tur over på den anden side af fjeldet.

Ved 12:30-tiden spiser vi frokost … udenfor. Det er virkelig cool for at sige det mildt.

Efter hjemtur og et par ekstra ture kører vi retur ved 14-tiden.

Ved 15-tiden i hotellets spa, som mangler et koldt kar, men har et super liggende boblebad og en virkelig varm sauna og dampbad.

Derefter ser vi Danmarks curling-hold spille sig selv ud af OL. Øv.

Til aften: Vi spiser bare pasta med tomat og ost. Intet andet … ikke super sundt, men o.k.

Efter maden spiller vi Hint, et ret sjovt spil.

MEN. Da spillet er færdigt, ser vi at andre har postet billeder af nordlys i Trysil. Godt nok ikke på vores side af fjeldet, men alligevel. At gå glip af nordlys. Arrrgggghhhhhhh.

I seng ved 21:30-tiden.

Fredag

Op ved 6-tiden

Vi ser ishockey Danmark-ROC, en vildt spændende kamp, der desværre ender med 2-0 til det russiske mandskab, det sidste mål går ind i et tomt mål med under 1 minut tilbage. Men en god kamp!

Morgenmad med morgenbrød; søsters boller – og jeg koger perfekte æg, selvom alle sagde, at med min teknik var det op ad bakke …

Vi løber på ski, træningsture på grøn og blå, og et par skønne ture på rød 77. Flot solskin, men det er HUNDEKOLDT. Minus 12 plus let vind, wind chill factor føles høj hængende i den åbne skilift.

Vi holder frokostpause med lette snacks og handler.

Jeg filmer nogle skiøvelser foran hotellet.

Så løber jeg op til de andre og vi løber en enkelt tur sammen. Så står den på pub … men det er så dyrt at flokken beslutter sig for at spise i stedet … og klokken er kun 16, men sådan bliver det. Vi går i restauranten nedenunder og spiser spiser italiensk, drikker rødvin (og cola) og spiller kort.

Klokken 17 tager de andre i lejligheden, mens jeg går til T-liften og kører en tur op på lysløjpen, rød 15. En super tur.

Så tilbage til lejligheden.

Jeg træner åndedrætsøvelser og så er der underholdning.

Vi spiller først kort, wizard, og dernæst Hint. Nynne kortene er sorteret fra, fordi det vil tage FOR lang tid i denne familie. I stedet mimer, tegner og taler vi om lidt af hvert, kendte italienske mænd, berømte filosoffer, actionfilm, musicals med mere. Vildt sjovt spil.

I seng ved 23-tiden.

Næste morgen da vi vågner erfarer vi, at der IGEN ved midnatstide har været nordlys at se i Trysil. Søster har downloadet en app, men den har ikke informeret om, at der var nordlys så langt sydpå i Norge. Ihhh, altså!

Lørdag

Op ved 7-tiden.

Vi ser curling, først damerne, uha, uheldigt udfald, så herrerne …

Morgenmad med morgenbrød; søsters boller – og kogt æg til mig.

På ski. Nu er det overskyet og det sner let. Vi kører flere ture på nogle blide røde bakker. Søster sætter fart på.

Nevø og kæreste tager på langtur. Søster, niece og jeg holder frokostpause med kylling i fad og OL Snowboard cross for mix hold. Og skøjteløb, der er meget opdateret i forhold til tidligere, nyere musik og stil samt mere udfordrende tøj.

Over middag på ski igen. Nu sner det mere. Det er fantastisk. Det er ikke så koldt og nysneen er formidabel og blød. Vi kører en serie røde ture.

Ved 16-tiden retur til lejligheden og OL-tv. Dansk ishockey, 5-3 sejr over Schweiz, og nummer 2 i gruppen. Den største triumf i dansk ishockey historie.

Vi spiser kylling i fad med ris igen. Og spiller så Hint igen. Derefter ser vi – i anledning af vinter-OL – “Cool runnings” om det første bobslæde hold fra Jamaica, ikke helt historisk korrekt, men en god historie. Jeg synes, at det er forfriskende at se en film som ikke er en thriller eller deprimerende, men det er en ældgammel film fra 1993, så ungdomsfraktionen er ikke imponerede. De drømte om thriller igen. Men ikke i aften.

Ved 22:30-tiden i seng.

Søndag

Op ved 6-tiden.

Vores SKISTAR liftkort hedder 6-8 dage. Et fint koncept og planen var at vi ville på ski1-1½ time før afgang. Men det er helt overskyet og fugtigt ude, det ser ud til at det har småregnet. Så ingen ski i dag …

Så spise morgenmad – de rester der er tilbage – med perfekte blødkogte æg. Pakke og gøre klar. Og forsøge at få kontakt med ColorLine for at høre om vi kan komme med en tidligere afgang. Men selvom der er færgeafgange er der INGEN der svarer på kundeservice? Mystisk.

Vi tager chancen og kører tidligere af sted.

Klokken 10:00. Bilen er pakket og vi kører fra lejligheden i Radisson BLU resort, Trysil.

Klokken 14:30. Vi kører ind i ColorLine terminalen – der er plads – så vi sejler med færgen 15:30 fra Larvik.

Klokken 19:30 sådan cirka lander vi i Hirtshals og kører sydpå.

Klokken 21:00. Bliver jeg hentet på Ødum-Hadsten pendlerpladsen af Henrik.

Hjem og i seng.

Nu er ferien vist forbi!