Dags dato 2 2 22: Onsdag den anden februar 2022

Ugen der gik 5 2022: På ski i Italien og i Norge

Ugen der gik 5 2022 fra d. 31.1. til 6.2.2022. En meget speciel uge. Nu sker der lidt igen. Corona restriktionerne ophæves mandag 31.1. i Danmark; lidt af en sensation i udlandet. Vinter-OL starter lørdag (desværre ser vi ikke starten. Henrik og jeg er på skiferie i Italien i starten af ugen. Så hjemme i Danmark en dag. Sidst på ugen tager jeg med familien til i Norge.

Ugen der gik 5 2022

Ugen starter på Hotel Astoria, Canazei, Val di Fassa, Trentino, Italien.

Ugen der gik 5 2022 Marina Aagaard blog Canazei

Mandag til onsdag

Op ved 6-tiden.

Morgenmadsbuffet ved 7:30-8:30.

Med hotel skibus ved 9-tiden (lidt før eller lidt efter).

Ved Belvedere skilift, hvor der et par dage slet ikke er kø og de andre dage kø. Onsdag kører skiliften ikke, så vi tager hotel skibussen retur til hotellet og pakker ski og støvler i bilen for at køre op ad bjerget til en mellemstation. Da vi passerer Belvedere, er den begyndt at køre igen. Snydt … men det er o.k.

Vi står på ski

De første dage (lørdag, søndag, mandag) som tidligere med sol, blå himmel og fin sne. De næste dage med stærk vind i højderne, så man ikke kan løbe hele den lange Sella Ronda rundtur. Man opfordres til at tage hjem. Men vi får alligevel kørt lidt på ski, fordi de lavereliggende skilifter kører fint og lidt vind tager ingen skade af. Den næstsidste dag er der helt atypisk overskyet og det sner let hele dagen; igen er der vind i højderne, så vi kan ikke køre hele vejen rundt, men får flere lange skønne skovløjpe-ture i snevejr.

Ved frokosttid får vi enten bare varm kakao eller to af dagene henholdsvis pizza og suppe og pasta.

Over middag kører vi lidt videre.

Fænomenalt skiføre, men det er lidt hårdt med lange perioder med mundbind på, men sådan må det være. Det er o.k.
Ved liftstationerne er der gule eller blå skilte, der oplyser om mundbind pligten og som der står:
Hjælp os med at holde åbent.
Ja, gerne.

Ved eftermiddagstid kører vi tre af dagene ned med liften og bliver hentet af hotel skibussen og tre dage helt ned i bunden af skovløjpen; så må vi gå gennem byen i skistøvler; så vi holder hvil ved en cafe og nyder en aperol spritz i solen.

Ved 15:30-16:00-tiden nyder vi halvdelen af dagen en Skiers Buffet med ost, oliven, frugt, sandwiches (og hvis ønsket kage) i hotellets bar. Dernæst går vi ned i spa’en, Lythrum, der er stor og flot med en udmærket swimmingpool, boblebad, dampbad, sauna, og finsk (varm) sauna samt forskellige brusebade og is-fontæne. Jeg savner et koldt kar, hvor hele kroppen kan komme ned i, men ellers er wellness afdelingen meget tilfredsstillende. Der er også en hvileafdeling med Himalaya salt og en hvileafdeling med dæmpet lys og blid musik.

Træning og åndedrætstræning bliver der til gengæld ikke meget af (læs: Ingenting, bortset fra 4 x 12 + 2 x 4 armstrækninger).

Før og efter spa-opholdet, tjekker jeg mails og løser småopgaver. Det er nødvendigt, fordi der er et par større opgaver under opsejling.

Daily menu

Aftensmad kl. 19:00 hver dag. Tag selv grøntsags- og appetizerbuffet. Dernæst en 4-retters menu, som man har udvalgt ud fra flere valgmuligheder – afkrydsning ved morgenmadsbordet.

Hver dag italiensk vand med brus, frizzante, og et glas hvidvin og rødvin eller to.

Torsdag

Den sidste dag, torsdag, har vi alle tiders mest perfekte skidag. Skyfri himmel, ny sne, ingen køer og masser af plads på pisterne – en fantastisk Sella Ronda rundtur (grøn tur).

Vi går i spa. Men kun en kort tur, lidt damp, lidt sauna og lidt boblebad.

Derefter arbejder vi lidt.

Om aftenen er der Galla diner. En lækker 5-retters menu. Med appetizers. Indbagt skinke. Ærtesuppe. Svamperisotto. Kanin (ikke min livret, men o.k.). Hvid mousse på en kiksebund.

Efter maden pakker vi det meste (jeg var smugstartet lidt om eftermiddagen) i bilen og tjekker ud, betaler regningen og bestiller madpakke.

Fredag

Op klokken 5. Vi pakker det sidste ned i bilen. Vi har ret meget, stor skærm og diverse edb- og onlineudstyr, så vi må gå endnu to gange. Så får vi natportieren til at lave kaffe til vores kørekopper og vi er klar.

Kl. 6:15 kører vi fra Canazei. Lidt senere end beregnet.

Bortset fra at jeg er lettere vemodig på den første del af turen – væk fra Canazei, ned gennem bjergskråningerne – så er det en fantastisk køretur, ikke ret megen trafik, og helt overraskende ingen køer overhovedet. Turen går ikke op ad A7, men uden om München ad A9 og østover op mod Berlin, men ved Magdeburg vestover og op mod Hannover og Hamburg.

Efter en rimelig marchhastighed er vi ved den tysk-danske grænse efter ca. 10 timer og efter endnu en time er vi ved Vejle. Der har vi bestilt bord hos Enzo & C ved DTC-centeret ved motorvejen. Fantastisk italiensk mad. MEN i dag er der åbenbart ‘røg i køkkenet’, for der går over 1 time før vi får vores hovedret. Det er øv i dag, hvor vi egentlig bare vil videre hjem.

Kl. 21:00 sådan cirka er vi hjemme igen. Vi tømmer bilen og jeg vasker lidt uldtøj og så i seng.

Lørdag

Klokken 8:45 henter vi Rex i hundepensionen og handler derefter i den lokale Meny. Vi skulle egentlig træne, men er begge trætte, så turen går hjem i stedet for træningscenteret.

Hele dagen går med udpakning, tøjvask og oprydning – og foredragsforberedelse.

Henrik går aftentur med Rex, mens jeg pakker kuffert til i morgen.

Klokken 18:00 kommer en ven på besøg. Han og Henrik laver gulerodssuppe, som vi spiser ved 19:00.

Klokken 21:00. Efter de sidste hektiske rejseforberedelser, der er ‘tryk på’, så går vi i seng … men jeg er overtræt og har svært ved at falde i søvn og sove igennem.

Søndag

Klokken 4:00 ringer uret.

Vi står op, gør klar, pakker bil, og kører ca. 04:40 til pendlerpladsen ved Hadsten.

Der sætter Henrik og Rex mig af kl. 5:00. Kort tid efter bliver jeg samlet op af søster, niece, nevø og kæreste. Sammen kører vi til Hirtshals. Der er blevet en ledig plads i bilen (svoger “smuttede”), så nu er jeg med. Jeg glæder mig til at være sammen med familien, men er lidt presset af arbejdsopgaver.

Ved 7-tiden er vi i Hirtshals og kl. 8:00 sejler vi afsted med ColorLine hurtigfærgen, 4 timer, til Larvik.

Derfra kører vi nordpå.

Ved 17-tiden tjekker vi ind i ski-lejlighed, ski-in, ski-out, i Trysil.

Vi spiser medbragt mad, feta-tomat-kylling-ting.