Danmarksferie guide: Ferie hitlister og staycation i Danmark

Ugen der gik 7 2021: Vinterferie og Danmarksferie

Af Marina Aagaard, MFT

Det er vinterferie uge. Det gør ikke den store forskel. Under lockdown sker der ikke det vilde og vi er  hjemme – i nabolaget – det meste af tiden. I slutningen af ugen er der to mirakler.

Ugen der gik 7 2021 – Vinterferie

Ekstrem temperaturændring, fra omkring minus 20,5 i Horsens sidste uge til plus 15 i denne uge.
Sneen blev regnet væk, øv … nu sjap og mudder, men også sol.

Ugen der gik 7 2021 Marina Aagaard blog

Mandag

Op ved 5-tiden.

Til Aarhus. Personlig træning. Det er koldt, omkring frysepunktet.
Men træningen kører ude. Godt. Suveræn solopgang.

Hjem til morgenmad.

Dagen går med læsning og skrivning.

Jeg laver 30 min. FlowMotion på fb live 19:00-19:30 til EDM musik.

Vi henter mad hos Tullio i Rønde, igen.

Henrik spiser svinemørbrad, jeg spiser laksesalat. Med et glas hvidvin efter maden (et minde fra hotellet i sidste uge):

Åndedrætstræning, 5 minutter.

I seng ved 22-tiden.

Tirsdag

Vi står op ved 6-tiden.

Vi arbejder travlt det meste af dagen – jeg med bogdetaljer.

Klokken 12 tager jeg til mine forældre. Vi træner blandet styrketræning i udestuen. Det er stadig frostvejr udenfor, så mor og far nægter at gå ud …

Hjem igen. Dropper igen trappetræning – det er simpelthen for koldt.

Skriver resten af dagen.

Ved aftenstide løber jeg – mens Henrik går med Rex, fordi han har glemt en træningssko – ved Hestehaveskov i skumringen. Skummelt.

Et utroligt ringe foto i dårlig opløsning. Kun for at minde om, at der igen løb et dådyr i skoven lige foran mig (det sker meget tit), men mobilen kunne ikke klare presset i halvmørket …

Vi henter kylling og får det med ravioli og løg til.

5 min. åndedrætstræning og det er det.

Halvsent i i seng.

Onsdag

Vi spiser morgenmad.

Henrik er på farten det meste af dagen. Løgten, Skanderborg, Kolding.

Jeg går med Rex om formiddagen bag golfbanen. Der er stadig lidt sne, men det er tøvejr, øv, øv.

Jeg forbereder mig til første firmatræning online via et nyt medie. Jeg bruger lang tid på de tekniske forberedelser og kameraet som har virket indtil nu i andre præsentationer virker slet ikke, så i sidste sekund skal jeg droppe det og bruge pc’ens interne kamera … teknik er ikke nemt.

Klokken 14-15 kører træningen. Det går heldigvis godt. Py-ha.

Vi går en kort tur ved Ugelbølle Strand. Vi fotograferer begge badebroen igen, igen, igen.

Vi køber ind og spiser. Et eller andet …

Åndedrætstræning 5 minutter.

I seng ved 23-tiden.

Torsdag

Op ved 5-tiden.

Til Aarhus. Personlig træning, udendørs igen. Jeg har slæbt en 16 kg kettlebell med. Det fungerer godt, men der er tung træning, suitcase walk, fra bilen til kajen.

Jeg kører bilen til værksted, fordi en del skal skiftes og bilen skal til syn i sidste sekund.

Skriver bog.

17:00-17:45 Laver fb live FlowMotion, for første gang i 45 minutter. Musikken stopper allerede inden jeg kommer i gang … men ellers går det godt.

En ven kommer på besøg. Vi spiser gryderet med svinekæber og hjortefilet (mig) med kartoffelmos med gulerødder.

Går en sen tur med Rex i tusmørke på golfbanen.

Torsdag aften klokken cirka 21:55 dansk tid kulminerer mange års forberedelser: Perseverance lander vellykket på Mars, efter at have taget afsted for syv måneder i 2020. I virkeligheden landede ‘roveren’ 11 minutter og 22 sekunder forinden. Tidsforskellen skyldes, at det tager tid for radiosignalet at nå de godt 190 mio. km fra Mars til Jorden.

Sent i seng.

Fredag

Skriver løs.

Klokken 10:00 starter Ferie for Alle Messen. Naturligvis online. Det er langt fra det samme, men jeg kigger dog ind og kigger på rejsetilbud. Jeg får lyst til flere forskellige rejser, men lige nu handler det om Danmarksferie. Bogen, eller rettere guiden, som jeg er ved at færdigskrive.

Vi arbejder intensivt.

Vi løber med Rex om eftermiddagen i Hestehave skoven; intervalløb 10 x 3:1 (et større spring siden sidst, men nu prøver vi ….).

Lørdag

Vi arbejder.

Ved 10-tiden kører Henrik til møder og Herning, jeg kører med og går tur med Rex.

Jeg skriver det meste af dagen og aftenen med.

Kun afbrudt af spisning, pasta med tomat og tun. Ikke alle tiders.

I seng … kl. 01:30 … uha.

Søndag

Op ved 8-tiden.

I nyhederne viser de, at et Boeing 777 har tabt en motor i USA. Ved et mirakel bliver ingen mennesker i byen under ramt af de meget store vragdele og flyet kan vende om og lande uden at en eneste passager kommer til skade.

Min søster ringer med kort briefing. Svoger er faldet om i går aftes, blev kørt til Skejby sygehus, blev opereret i to timer.

Jeg er bekymret resten af dagen, indtil søster ringer sidst på dagen: Operationen – af en alvorlig brist i halspulsuren op til hjernen – er gået godt og alle tests har været positive. Et mirakel og som min søster siger; superlæger på Skejby Universitetshospital.

Ved middags udgiver jeg ebogen Danmarksferie, en stikordsguide, som jeg har skrevet på i længere tid. Det skulle egentlig bare være en lille hurtig sag, men det trak ud, fordi jeg blev interesseret i at læse mere om Danmark, så det tog for lang tid. Bogen er baseret på Top 1-30 lister, der ser simple ud, men tog lang tid at udvælge. Nu må jeg forbyde mig selv at skrive flere bøger og koncentrere mig om at komme i gang med online kurser.

Henrik kommer hjem ved middagstid:

Vi løber med Rex om eftermiddagen i Hestehave skoven; intervalløb 10 x 3:1. Der er en fabelagtig solnedgang.

En ven kommer på besøg. Vi spiser:

Ribeye (mænd) og jeg (tunmedallion) med kartoffelmos, ovnbagt hvidkål og dampet rosenkål.

Dagens nyhed:

Et forskerhold på SDU har undersøgt effekten af lockdown på skolebørn. Resultaterne er rystende: Eleverne udtaler selv at de er gået fra 2-5 timers motion om ugen til 0 i løbet af det sidste år. I gennemsnit har de taget 7,5 kilo på, heraf 3,3 kilo fedt (!). Hvilepulsen er steget med 4 slag og blodtrykket steget med 14. Det er rystende og det tyder på, at tiltagene mod corona (for børns vedkommende) har en værre effekt end corona selv har

Jeg træner: 4 x 12 armstrækninger og åndedræt:
Lungetest, o.k. lidt volumen fremgang, lidt power tilbagegang …
5 minutters åndedrætsøvelser. Respiratory strength. Hyperventilation. Det er hårdt i dag.

Ved 22-tiden kører jeg vennen hjem og når tilbage i seng ved 23-tiden.

En uge med meget blandede nyheder ….