Højeste hovedstad i Europa: Andorra la Vella

Ugen der gik 5 2019: Sne fra A til D

Af Marina Aagaard, MFT

En uge i højden. Med blæsevejr, regn, tåge, frost, hagl og sne.
Masser af sne. I mange nætter og mange dage. Resultat: Powder!

Ugen starter med tonsvis af sne i Andorra og slutter med spredte rester af sne i Danmark.

Ugen der gik 5 2019

Ugen der gik 5 2019 Andorra Marina Aagaard blog travel ski

Mandag

Vi vågner op i Hotel Plaza, Andorra la Vella. 1023 m.o.h. Vi kom for et par dage siden.
Da sneede det lidt. Det gjorde det også i aftes.

Andorra_la_Vella_Caldea_Spa_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyle

I dag, da vi kigger ud om morgenen: Det sner og sner og sner.

Sne plejer jeg at være vild med. Undtagen hvis jeg 1) skal køre langt i bil; anstrengende og smårisikabelt, eller 2) er på skiferie og gerne vil stå på ski; kraftigt snevejr forringer sigtbarhed og kan gøre det næsten umuligt at køre sikkert.
I dag er det sidste tilfældet og vi frarådes at tage chancen.

Vi anede det. Ærgerligt. Skiudstyret er lejet, skipasset er betalt, men ingen skiløb i dag.
Heldigvis var vejret o.k. i går, så vi kunne stå på ski på turens første dag.

Vi spiser en solid morgenmad og sætter os på værelset og behandler billeder, skriver og arbejder.

Andorra_la_Vella_Hotel_Plaza_food_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyle

Jeg går ned i den lille fitnessafdeling og løber på løbebånd (10 min. opvarmning, 10 x 1:1 intervaller (12, 12, 13, 13, 14, 14, 15, 15, 16, 16 km/t. I alle pauser rask gang ved 7 km/t).

Eftersom der ikke er så meget andet at tage sig til ud over at arbejde (eller shoppe, hvis man har lyst) bestiller jeg tid i Caldea Spa. Ifølge reklamerne Europas største spa (andre steder står der Syd-Europas største).

Spa-paladset ligger 12 minutters gang fra hotellet. Så mens Henrik spiser frokost og arbejder, er jeg i dampbad, sauna, boblebad med mere.

Andorra_la_Vella_Caldea_Spa_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyleAndorra_la_Vella_Caldea_Spa_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyle

Det er fabelagtigt. Men. Efter 3 timer skal man ud, så det må jeg så … jeg går mod hotellet, mens jeg fotograferer lidt undervejs.

Andorra_la_Vella_Caldea_Spa_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyleVi spiser aftensmad klokken 20.00. Lige lovlig sent, men et lækkert måltid:
Pasta med blæksprutte og reje. Kulmule med små muslinger. Crepe Suzette.
Dertil vand med brus, Vichy Catalan, samt lokal hvidvin og rødvin.

Andorra_la_Vella_Hotel_Plaza_food_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyle Andorra_la_Vella_Hotel_Plaza_food_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyle Andorra_la_Vella_Hotel_Plaza_food_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyleTidligt i seng.

Tirsdag

Det sner ikke. Det er en grå dag, men sigtbarheden er fornuftig.

Vi kører med shuttlebussen 9:45 (lige lovlig sent, men receptionister regnedemed at vejr var dårligt fra morgenstunden. Så vi ventede. Ved 10-tiden er vi i Encamp. Vi går i Shusski Ski, hvor vi henter vores lejede støvler og lejede ski (en nødløsning, men det skulle prøves i år).

Så tager vi Funicamp svævebanen op. Efter cirka 15 minutter er vi oppe i 2500 meters højde. Skiene på og straks af sted, mens tid er. Vejrudsigten har vekslet mellem vind og dårlig sigtbarhed og begrænset vind og god sigtbarhed.
Vejret skifter fra øjeblik til øjeblik, så vi holder os i gang, mens tid er.

Selvom vejret er ret omskifteligt er sneen alle dage fuldstændig fabelagtig;
let, luftig og lækker nysne, ren ‘powder’ – en fornøjelse at køre i (og falde i).

Andorra_Grandvalira_ski_lift_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyle

Foto opportunity

Et sted på pisten ligger der en fotograf og tager billeder, som han vil sælge.
Men han sælger ingen til mig: Bagved ham står Henrik og tager gratis fotos!

Andorra_la_Vella_Grandvalira_Marina_Aagaard_blog_travel_ski_holiday

Klokken 12:30 holder vi pause ved storante & Trattoria 3 Estanys, hvor vi spiser henholdsvis pizza (Henrik) og spaghetti bolognese (mig). Til dessert får vi begge tiramisu og kaffe.

Så kan vi lidt igen. Vi står på ski til cirka 15.00, men da er det så tåget, at vi bliver nødt til at stoppe.

Vi går ind i Funicamp svævebanen klokken 15:25 og kører nedad. Efter bare 5 minutter stopper vognen og vi hænger stille højt over bjerget. Der bliver vi hængende. Selvom der er højtalere i vognen, kommer der ingen meldinger. Det har vi aldrig prøvet før. Det er lige før at det er foruroligende.

Vi falder i snak med et portugisisk par, så går tiden og vi tænker ikke så meget over stoppet. Efter en halv time begynder vognen heldigvis at bevæge sig igen.
Vi når ned lige i tide til at aflevere skiudstyr i butik og iføre os støvlerne og finde den bookede shuttlebus inden den kører 16:30.

Andorra_Grandvalira_Funicamp_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestylePå hotellet tjekker vi mails.Derefter går vi en sightseeing tur i byen, vi kigger ind i nogle butikker og ser det lillebitte parfumemuseum, der ligger i et Julia parfumeri.

Inden vi ser os om, er klokken 20:00, så vi skynder os til hotellet og op i restauranten.

Dagens menu er endnu en gang spændende med valg mellem tre forretter, tre hovedretter og tre desserter.

Jeg vælger Salade Nicoise Plaza style, en kæmpestor portion (desværre ikke med tun, men med ansjoser, som ikke er min favorit, men jeg spiser det). Dernæst kulmule supreme med spinat og rosiner og butterdejsstykker. Til sidst appelsin ”carpaccio” (altså tynde appelsinskiver) med honning flødeskum og pistaciestykker. Lidt, men lækkert. Tilfredsstillende.
Dertil lokal hvidvin, rødvin og vand med brus.

Andorra_la_Vella_Hotel_Plaza_food_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyle Andorra_la_Vella_Hotel_Plaza_food_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyle Andorra_la_Vella_Hotel_Plaza_food_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyle

Så tidligt i seng …..

Onsdag

Tidligt op. Arbejde lidt.
07:00-08:00 morgenmad; “den sædvanlige rutine”.

Med shuttlebus 8:45.
Stå på ski. Rundt på ruter nær Grau Roig. Og ud i nærheden af de andre byer.
Der er skiftevis solskin og gråvejr med lidt sne.

Andorra_Grandvalira_skiing_ski_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyleKlokken 12:00 holder vi pause ved storante & Trattoria 3 Estanys (igen), hvor vi spiser først græskarsupper, så henholdsvis blæksprutte-sort spaghetti med muslinger (Henrik) og spaghetti bolognese (mig). Til dessert får vi kaffe. Kun kaffe.

Vi kommer retur 16:30 og så arbejder vi, tjekker mails med mere, lige indtil klokken 20:00.
Igen en lækker menu. I dag:

Salat med ost. Havaborre. Æblepie med vanilleis. Dertil Vichy Catalan vand.

Torsdag

Tidligt op. Arbejde lidt.
07:00-08:00 morgenmad.
Med shuttlebus 8:45.

Stå på ski. Rundt på ruter nær Grau Roig. En tur til byen El Pas de la Casa.
Oppe på toppen: Coll Blanc, 2530 m.o.h. der er koldt, men flot.

Klokken 12:00 holder vi pause ved Ristorante & Trattoria 3 Estanys, hvor vi spiser henholdsvis entrecote (Henrik) og canelloni med spinat og ost (mig). Til dessert får vi kaffe. Kun kaffe.

Andorra_Grandvalira_Cupa_Mon_ski_piste_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyleEn tur til El Tarter, hvor der i marts skal holdes World Cup skiløb.
Der er solskin det meste af dagen, kun afbrudt af enkelte perioder med dis.

GoPro gone

Henrik har monteret min GoPro på sin hjelm og har løbet med den et par dage. På sidste tur op i liften retur, slår en af de andre personer i liften liftens barre op i hjelmen, så GoPro bliver slået af og sendt ned i sneen under os. Vi ser en af liftpersonerne gå efter den.

Men nu har vi travlt. Da liften endelig når toppen, skal vi løbe ned igen for at hente GoPro’en. Og så op igen. Vi skynder os hen til svævebanen og kører ned. I dag går turen heldigvis efter planen og vi er nede i god tid til shuttlebussen.

Vi kommer til hotellet, klæder om, og går en tur hen i byen.

Andorra_la_Vella_Grand_Valira_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyleI dag hen i byparken og så hen langs Gran Valira floden. Så tilbage.

Klokken 20:00 spiser vi en lækker menu. I dag vælger vi:

Græskarsuppe. Henrik vælger langtidsstegt gris med chips og jeg laks med karryris med rosiner.
Til dessert kiwi tærte med creme og vanilleis. Lækkert. Til maden nøjes vi med Vichy Catalan vand.

Fredag

07:00-08:00 morgenmad. Same procedure as every day: Vand, kaffe, selvdoseret müsli med en base af havregryn og rosiner og dertil rigelige mængder valnødder og mandler. Blandet op som bircher müsli med yoghurt naturel. Dertil kiwi, vandmelon og netmelon.

Og: Det er jo ferie. Så i dag et stort stykke (lidt tørt) brød påført et medium lag Nutella-lignende produkt.

8:45 Af sted med shuttlebussen. Til Shusski ski efter støvler og ski.

Så til liftstationen næsten lige ved siden af. Der er kø, men ikke så slemt som i går, fordi vejret ser rigtig skidt ud, det regner (!), så mange har nok valgt at blive på hotellet.

Op med svævebanen, Funicamp

På toppen, 2500 m.o.h., er vejret helt anderledes. Nærmest snestorm, så sigtbarheden er meget lav. Jeg foreslår “kakaostop”. Men så ser vi en skiinstruktør, der frisk kører ud i det hvide intet med en lille hale af skiskole-elever efter sig. Vi “kobler os på” og følger efter truppen nedad.

En interessant tur med skiløb i store driver af nysne.

Andorra_Grandvalira_ski_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyleNede i bunden af bakken står vi på liften op til Grau Roig og da vi når toppen skifter vejret totalt. Skyerne deler sig, blå himmel kommer til syne, snevejret stopper og solen kommer frem. Det er 100 % perfekt skivejr.

Vi kører ned og tager liften op. Løber til El Tater, så retur og spiser frokost i storante & Trattoria 3 Estanys. Egentlig er det superkedeligt at vælge det samme spisested igen, men maden er virkeligt god og der er ingen grund til at tage chancer sidste dag!
Jeg spiser spaghetti bolognese, Henrik lasagne og til dessert får vi begge tiramisu og kaffe. Ahhhhhhhhh.

Så kører vi lidt rundt i området. Desværre skifter vejret om; allerede klokken 15 bliver det fuldstændig tåget, så vi vælger at stoppe sidste skidag tidligt … retur til Funicamp svævebanen og ned til byen.
Vi venter ikke på shuttlebussen, men betaler hver 1,80 euro for at komme med en almindelig bus til Andorra la Vella centrum.

Bussen tager en anden rute end shuttlebussen, så vi får lidt gratis sightseeing.

Da vi er retur går jeg i spa, mens Henrik arbejder. Den sædvanlige rutine med dampbad og kuldebad (desværre kun bruser samt skrubben med “is-grød”) og så tre gange sauna og kuldebad. Mere har jeg ikke tålmodighed til, men ville for en gangs skyld have hvilet mig på de varme bænke … men en gruppe russere har ‘reserveret’ alle bænkene med håndklæder, mens de selv har langtids-ophold i boblebadet. Øv.

Omklædning og så i spisestuen.

I dag vælger vi:

Basmati ris salat med rejer. Kylling med stegte grøntsager til mig, mens Henrik igen får svinekød (og kun det og en sauce …). Desserten er superlækker Sacher torte med vanilieis. Til maden vand med brus, Vichy Catalan, og rødvin.

Lørdag

05.15 Mobil-vækkeuret ringer.

På benene. Pakke kufferter.

06.30 Tjekke ud. Uden problemer. Vi får to “doggy bags” med morgenmad.

06.45 Vi bliver hentet af lufthavns-shuttlebus, Andbus. Til tiden.

10:15 Bussen holder på det lovede tidspunkt ved Terminal 1 i Barcelona lufthavn, BCR.

Barcelona_Airport_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyle10:30 Selv tjek-ind

Det virker. Denne gang. Dog ingen baggage tags, så vi må i en ny kø:

11:00 Help self check-in. Vi afleverer kufferter. Jeg er lettet: 23,3 og 21,3, så gik det lige …

Lystavlen informerer om, at vi med det samme skal “go to gate” og det er også en længere gåtur til B61.

Vi går i hastigt tempo og når ud til gaten, mens de andre rejsende er ved at stille op.

Vi går dog ind i en kaffe og når lige at snuppe et let måltid med kaffe, juice og sandwiches, som vi spiser lidt for hurtigt. Så er vi klar til boarding og går ind: Priority 1 (hvordan skete det lige?) og et par gode sæder 3E og 3F uden at betale ekstra. Tak for det Vueling.

12:20 Flyet letter en anelse forsinket, men efter en dejlig begivenhedsløs kort flyvetur lander vi:

15:05 Som forventet i Aalborg Lufthavn, AAL. Da vi flyver ind over Aalborg ser vi et fantastisk frost-landskab.

Nordjylland_Marina_Aagaard_blog_travel_lifestyle

I lufthavnen får vi hurtigt vores kufferter, ingen pas- eller toldkontrol; vi går direkte til den gratis p-plads, hvor bilen venter.

16:30 Hos Henriks søster og hente Rex. Videre hjem – efter at have købt ind i Netto.

19:00 Henrik laver danske hakkebøffer med kartofler og løg. Så er vi tilbage i Danmark!

Tidligt og trætte i seng.

Ude godt, men hjemme bedst.

Søndag

Næsten alle dage er vi på benene ved 5-6 tiden. Ikke i dag. Vi er trætte efter rejsen i går og ligger stadig (helt uhørt sent) i sengen klokken 8, da nogen hamrer på hoveddøren nedenunder (vores ringeklokke er efter 10 år endnu ikke monteret).

Vi springer ud af sengen, tager tøj på og Henrik åbner.
Den tidlige gæst er en bekendt, som har haft en hård nat og uheldige (manglende) taxa oplevelser. Han vil bare gerne låne en seng. Så gerne (først sidst på dagen vågner han og får et lift ind til byen, hvor hans bil har overnattet).

Jeg går tur med Rex i fantastisk flot frostvejr.

Derefter ordne rejsefotos og skrive blogindlæg.

Sidst på dagen: Gåtur ved den lokale strand med Rex.

En kort smuttur i fitnesscenteret: Intervalcykling. Mere bliver det ikke til.

Vi køber ind i Netto og dagens aftensmad bliver den semi-lette løsning:
Færdige pizzabunde med fire slags ost.
Henrik tilføjer hakket oksekød, tomatpure og friske tomater.