En dags rejse: Fra 1000 km/t til 0!

Dubai, Dubai: En sort dag

Af Marina Aagaard, MFT

Natten er sort, siger man. Men ikke i Dubai i emiratet Dubai i UAE.
Der er et hav af lys i alle farver og former med eller uden bevægelse.

Ankomst lørdag aften. Vi mødes af det ‘sædvanlige’ syn i Marina området:

En imponerende skyline, badet i et miljøuvenligt lyshav, der spejler sig i det sorte vand.

En sort dag i Dubai Marina Aagard blog travel rejse

Næste morgen. Et chok. De sidste tre gange, hvor vi er vågnet op i Dubai, har der været skyfri blå himmel, høj sol og vindstille.

En sort dag

Denne morgen blæser det og luften er fyldt med sandkorn som skærer i øjne og hud. Der er en dis skabt af ørkensand, der nu hvirvler rundt mellem højhusene. På terrasserne under os kæmper en skare af blåklædte maintenance men med at vaske sandet væk og holde de sorte, højglanspolerede fliser fine. Men det er en forgæves kamp. Hele dagen fyger det med sand. Så hjælper alverdens økonomiske ressourcer ingenting, når naturen puster sig op.

dubai_img_2699Vi vover os ud på en gåtur langs Marinaen, der er omkranset af en 7 km lang arkitektegnet promenade. Vi er dog næsten alene på den ellers populære strækning og det er ikke særligt behageligt; det er varmt – som i over 40 grader Celsius – og sandet kradser i ansigtet. Så vi fortrækker tilbage på hotellet. Mig gør det ikke noget, men jeg er ked af, at mine forældre, som besøger byen for første gang, ikke får den vanlige ‘badet-i-sol’ Dubai velkomst.

Sort røg

Dagens andet chok. Jeg står på hotellets altan og kigger ud over vandet. Pludselig vælter det ned med sort røg oppe fra bygningens tag og ud over vandet. Det er ikke bare en lille smule. Det er så meget, at man ved, at den er helt gal og hvis man var i tvivl, så daler der også sorte flager af sod ned og der breder sig en giftig lugt af brændt plastik eller epoxy maling (forbudt i Danmark).

Brandalarmen har ikke lydt i hotellet, men jeg sprinter med rekordfart nedad trapperne til receptionen.

Hele receptionen er fyldt af gæster. Heldigvis ser de ikke bange ud, snarere nysgerrige, og de kigger over på den anden side af gaden, hvorfra den tykke røg strømmer ud af et højhus. Gaden er spærret af og brandbiler kommer til.

Det ser ud som om, det er en større brand. Det forlyder heldigvis senere, at det “kun” var en brand i et køkken.
Efter en time er røgen og lugten væk. Vi ånder lettede op. En brand er skræmmende og særligt på så tæt hold.

Sort nattehimmel

Dagen slutter også sort, men på den gode måde med en sort nattehimmel:

Ved 19-tiden tager vi hen til Dubai Marina Mall, en moderat stor mall – efter Dubai forhold – 15-20 minutters gang fra hotellet. Her er køligt og ingen sand.

dubai_img_27041 dubai_img_27061

Meget er dyrt i Dubai, men shoppere kan være heldig at gøre gode handler: Her en butik med lækre italienske varer: Med uhørte 90 % rabat …

dubai_img_27071

Efter (vindues)shopping går vi ud af mall’en på Marina siden, drejer til højre og går nogle få meter.
Her finder vi en fransk bistro.

Der er en mindre indendørs afdeling og en stor udendørs terrasse, hvor vi tager ophold. En klar fordel ved syden er muligheden for at spise udenfor om aftenen – uden at fryse.

Restauranten, Bistro des Arts, har både østers, snegle og frølår på menuen, men i dag er mit humør nu mest til det traditionelle; jeg vælger en krabbe-avocado forret og en næsten rå tun på fettucine pasta. Dertil vand.

Henrik mener nu, at vi skal lægge ud med en feriedrink, så vi starter med en jordbær mojito, der smager delikat … ligesom maden, der er virkeligt velsmagende og med den rette tekstur, følelse i munden.

dubai_img_27221dubai_img_27241 dubai_img_27291

Ved 22-tiden tager vi tilbage på hotellet og går tidligt i seng.
Der er ellers masser af muligheder for at feste i Dubai, blandt andet på den nærliggende Buddha Bar.

I dag vælger vi nu dynerne.