Bremen sightseeing: Wellness, Walk and Talk

Bremen oplevelse: Universum supermuseum og Mercedes

Af Marina Aagaard, MFT

Fra fortiden mellem middelalderbygninger i midtbyen til fremtiden i forstaden.
Dagens Bremen ‘oplevelsesrejse’ gælder nutidens og fremtidens teknologier:
Udviklende udforskning i Universum og møde med mekanik hos Mercedes.

Bremen oplevelse

Klokken 9:12 står vi på Sporvogn 6 mod Universität. En 15 minutters køretur – med tilbagelænet forstads-sightseeing – ud til universitetsområdet.

Universum

Nær Bremen Universität finder man Universum, et privat drevet videnskabscenter, der åbnede i september 2000. Der er 4000 kvm. udstillingslokale dedikeret til Mennesket, Teknik og Natur; temaer, der hvert år tiltrækker cirka 400-500.000 besøgende.

Bremen oplevelse Universum Marina Aagaard blog travel rejse

Bygning som blikfang! Det markante muslingeskal-lignende Universum center er dækket af 40.000 rustfri stål plader og er tegnet af Bremen arkitekten Thomas Klumpp. Interiør og koncept er udviklet af Kunstraum GfK mbH, Hamburg og Archimedia, Stuttgart.

I 2007 åbnede Universum endnu en bygning – med indgangsparti, restaurant og årligt skiftende specialudstillinger – en kvadratisk rust-farvet “kasse”, SchauBox, udviklet af Haslob Kruse og Partner og Schwanzlutscher & Co. De to bygninger er forbundet med en overdækket gangbro (foto fra tårn; den blå bygning i baggrunden er et hotel).

Universum_Bremen_Marina_Aagaard_blog

I 2007 blev der desuden åbnet et 5.000 kvm. stort udendørsområde, EntdeckerPark, udviklet af Planungsguppe Grün, med interaktive udstillinger og et 27 m højt tårn, Turm der Lüfte, med aktiviteter placeret på plateauer op gennem tårnet.

I SchauBox “kassen” har Universum en udstilling, der skifter en gang om året. I øjeblikket er temaerne Yndlingsrum, blandt andre køkken og værksted, og Inklusion.

I den faste Universum-udstilling forsvinder tiden for os, mens vi afprøver adskillige aktiviteter. Der er over 300 interaktive udfordringe; vi når ikke dem alle, men mange og det er vildt sjovt og oplysende; fysik og biologi på nye (og kendte) måder.

I Menneske-afdelingen

Interessant for alle krops-interesserede; kræs for alle sanser.

Universum_Bremen_Marina_Aagaard_blog

Montrer med diverse hjælpemidler, indlæg og reservedele til homo sapiens sapiens.

Nervepirrende sanse-aktivitet: Et helt mørkt rum, man skal famle sig igennem og gætte hvad man mærker på væggene. Der er en let og en svær væg, så man kan tage to runder, hvis man har tid. Uden for sidder en guide klar til at høre om, hvad man har mærket.

I Teknik-afdelingen

Et komponist-bord: Man lægger brikker af forskellig længde og bredde ud på pladen, hvor de bryder en kontinuerligt kørende sensor-stråle; det giver forskellige toner, fx lange stykker, lange toner. Man laver et digitalt musikstykke.
Man kan “flytte rundt på sine brikker” i meget lang tid.

I Natur-afdelingen

Her er sand og vand, bølger, bobler og erosion. Land, vand og luft og et ‘rystende’ kammer, hvor man kan opleve et San Francisco jordskælv.

I opdagelseshaven når jeg heldigvis lige at gå de cirka 135 trin op og nyde udsigten, før vi skal retur til centrum. Igen tager vi sporvognen nær Universum og direkte til centrum.

Frokost i Schoor Viertel

Efter endnu en sporvognstur er vi tilbage i midtbyen, hvor vi går tur i Schnoor kvarteret. Denne gang når vi at nyde en frokost i en af de små cafeer: Teestübchen, som serverer morgenmad fra klokken 10.00 til 17.00 …

Vi får henholdsvis frisk pasta med kalv og rødbede gnocchi; sidstnævnte ret har ikke megen smag af rødbede, det er vist mest for farvens skyld. Ser man bort fra det, så smager de små, røde kugler fyldt med ost og omgivet med ruccola, parmesan, olie og valnøddestykker himmelsk.

Efter maden beslutter vi os i et svagt øjeblik for belgisk vaffel med is og flødeskum. Det varer dog 20 minutter, før desserten “en rigtig vaffel til kniv og gaffel” kommer på bordet, så den bliver spist i lidt for høj fart med lidt for lidt nydelse … for vi skal nå en bus …

Mercedes factory tour

Fredag eftermiddag 14:30 – cirka, fordi bussen er forsinket på grund af trafikprop – bliver vi afhentet af en stor, sort turbus, der kører os ud til en fabrik på Mercedes Strasse:

Mercedes-Benz Werk Bremen: Verdens største producent af superbilen Mercedes. Jeg bruger også selv tysk automobil technik, dog et andet mærke, men er som de fleste andre imponeret over Mercer design, teknik, kvalitet og produktion.

Umiddelbart efter ankomsten til Modtagelsen/Kundecenteret ser vi – to grupper på 20-30 personer med henholdsvis en engelsk- og en tysk-talende guide – en kort film om Mercedes. Herefter bliver vi kørt til en produktionshal. Den er meget, meget stor.

Der er over 12.500 ansatte og selvom Stuttgart fabrikken arealmæssigt er større, er der ingen fabrik, der producerer flere Mercedes’er end Bremen fabrikken; 10 modeller og over 300.000 om året, aktuelt 430.000 per år, omkring 1300-1500 om dagen.

I hallen: Et fantastisk syn: AMG, SL, SLK, C-Class, E-Class Coupé og GLK modeller i alle farver – hvid, sort og en metalgrå er de mest populære – og specielle udgaver kører igennem hallen med en fart af 1,79 meter i minuttet, mens alle dele monteres.
850 lastbiler kommer hver dag til hallerne med bildele fra hele Tyskland.

Desværre må man ikke tage billeder i montagehallen, naturligt nok, så der er ingen spændende billeder derfra. Til gengæld er her et foto af en Mercedes koncept bil, som man kan se i kundecenteret, hvor turen starter og slutter.
Er der aktuelt ikke råd til en AMG, kan man købe fælge eller souvenirs i alle størrelser.

Mercedes_bil_concept_car_Marina_Aagaard_blogMercedes_bil_detalje_Marina_Aagaard_blog Mercedes_bil_detalje_Marina_Aagaard_blog

Kaffe og kage

Efter rundvisningen er der sandwiches, kage, kaffe, te, sodavand og vand i kundecenteret og herefter går bussen tilbage til midtbyen.

Vi går lidt rundt i byen – jeg håber på at nå en tur op i domkirketårnet, men desværre: Døren blev i dag lukket kl. 17.20, får jeg at vide, da jeg står der 17:22 …

I stedet tager vi tilbage til hotellet, får en let snack og trækker os tidligt tilbage, nærmest overmætte af dagens exceptionelt mange indtryk.

Om morgenen er det tid til afsked med Bremen og hotellet. Egentlig ville vi helst blive og deltage i en tour i Airbus fabrikken, men det er der ikke tid til eller mulighed for denne gang. Så det ser ud til at vi må tilbage til Bremen …

Efter morgenmaden pakker vi bilen og kører af sted. Det er jo formiddag-middag i højsæsonen, så vi kan sige os selv, at det bliver ingen let tur. Alligevel er det frustrerende at sidde i kø, stau, langt længere end ventet. Vores fire timers smuttur bliver denne gang til 6 timers køretur, inden vi er hjemme. (Vælger man at køre på en anden dag og et andet tidspunkt bliver turen meget lettere og hurtigere).

Denne dag tager turen ydermere 1 ekstra time, fordi vi skal omkring Flensburg og aflevere vores VW lejebil og hente vores egen skrantende Range Rover.
Heldigvis har dens teknik / elektronik fået det markant bedre end på udturen, da vi måtte stille den fra os, og vi kommer hele vejen hjem uden videre problemer.

Nu kan vi konkludere: En fantastisk tur til Bremen, hvor vi oplevede endnu mere end forventet. En oplagt og anbefalet destination, også til en smuttur.