Kilimanjaro trekking dag 7: Fra Millenium til Mweka til Marangu

Kilimanjaro trekking sidste dag: Marangu Hotel base camp

Af Marina Aagaard, MFT

Marangu Hotel i Marangu,Tanzania. Lørdag. Det er tidlig morgen. Sidste dag på trekkinghotellet ved Kilimanjaros fod, 1400 meter over havets overflade.

Marangu Hotel Marina Aagaard blog travel rejse

Sidste dag i Marangu Hotel

Klokken er 7:00. Jeg vågner af mig selv uden vækkeur, som nu heller ikke er sat til.

Jeg står op og går efter et langt bad i gang med at pakke “pole, pole” til hjemrejsen og samle de lånte genstande sammen til aflevering på depotet:

1 rædselsfuldt regnslag (utroligt tungt og uhandy), 2 ganske grimme gamacher,
1 beskyttende, blød balaclava, 1 horribelt hæslig hat (efterladt Sea World souvenir),
2 lurvede, lune luffer (uens, deres mager fandt depot-mama ikke) og 2 styk stave (uens).

Marangu hotel har et depot fyldt med udstyr, man gratis kan låne, hvis man mangler et eller andet. Vi ankom alle til hotellet med alt nødvendigt til turen. Efter at have hørt om andres strabadser på bjerget ugen før vi kom, lånte vi dog hver især ekstra effekter, fx regnslag, gamacher, solhatte med skygge i nakken og vandrestave. Super service. Men:

Af en eller anden årsag udstyrede depot-mutter lige netop mig med en almindelig bøllehat. Den skærmede fint nakken mod solen. Til gengæld var den uden bindebånd under hagen, hvilket var en alvorlig mangel, da vi nåede op på højsletten, hvor selv let vind løftede hatten af hovedet. Da tænkte jeg mit (!) om depot-mamas dårlige disposition, mens jeg legede designer og fæstnede hatten til hovedet med solbrillerne (to-i-en). Funktionelt, men endnu en uskøn detalje i en hel uges anti-mode serie .

Kaffetid

Klokken 8:00 går jeg over i restauranten for at se om resten af gruppen er stået op
(jeg ved ikke at de har festet om natten). Der er ingen, så jeg sætter mig ind i den afrikanske stue med en kop kaffe og går i gang med at skrive noter om turen.

kili-w-20160220-IMG_1029kili-w-20160220-IMG_1027kili-w-20160220-IMG_1035        IMG_1031

Efterhånden møder de andre op og vi spiser den sædvanlige morgenbuffet med toast, røræg, og frugt; vandmelon, ananas og banan. Menu på hotel og trek lignede hinanden.
Der skal nok gå en rum tid, før jeg skal indtage den morgenmadsmenu igen.

Herefter går vi i haven for at slappe af eller tage de sidste billeder af hotellet og blomsterne. Solen skinner fra en skyfri himmel, det er en smuk og lun dag.

kili-w-20160220-IMG_1099kili-w-20160220-IMG_1108kili-w-20160220-IMG_1080kili-w-IMG_1049I baghaven. Gitte sørensen fotograferer have, regnskov, sig selv og mig.

Frokost

Vi spiser alle sammen frokost på Peter’s bar. Det samme som før turen – som afveksling til trekking menuen – igen burgere, pommes frites og spaghetti bolognese.
Forudsigeligt og semi-usundt, men velsmagende. Da vi har spist, synger to ansatte to sange for os, “Kilimanjaro” og “Jambo”. Charmerende, iørefaldende og mindeværdigt.

kili-w-20160220-IMG_1102Gruppens Go Go Girls til gourmet lunch omgivet af afrikanske artefakter.

Til sidst går jeg ind i souvenir shoppen og køber for første gang ever en souvenir: En T-shirt med påskriften Pole Pole, USD 14. Den kan jeg ikke stå for og tager den straks på til turen hjemad til minde om en uforglemmelig rejse. Min telt-mate Marit foreviger øjeblikket!

kili-w-20160220-IMG_1112 kili-w-20160220-IMG_1113

Hjemad

Klokken cirka 15:00 bliver min hjemturs-rejsemakker Gitte og jeg hentet. Vi siger varmt farvel til de andre og tager så til Kilimanjaro lufthavn, hvorfra vi flyver til Nairobi og videre til Amsterdam. Her skilles vi og flyver til henholdsvis Billund og København.

kili-w-20160220-IMG_1132kili-w-20160220-IMG_1134

15:00   Marangu Hotel. Afgang med bus. 1½ t kørsel til lufthavn. Indcheckning.
18:20   Afgang Kilimanjaro (ankomst Nairobi 19:20)
22:30   Afgang Nairobi (med KLM Jumbojet – Boeing 747-400, ankomst Amsterdam 05:00)
08:35   Afgang Amsterdam
09:40   Ankomst Billund
.11:00   Ankomst Ugelbølle

kili-w-20160220-IMG_1135En o.k. hjemrejse, lang (på grund af sen rejsebookning), men lige efter planen.